Seuraa matkaamme:

Suomi365 - on kunnianosoitus itsenäisen Suomen upealle ja ainutlaatuiselle luonnolle. Tämä sivusto tarjoaa Suomen 100-vuotis juhlavuoden kunniaksi luontoelämyksen vuoden 2017 jokaisena päivänä.

Tykkää sivusta ja seuraa matkaamme Facebookissa:
Suomi365

maanantai 12. kesäkuuta 2017

12.6.2017 Pirunkurun ylitys on upea elämys

”Murra inhimillisen ajankäsityksen kahleet” Kivitunturin geologinen luontopolku tarjoaa todella hienon mahdollisuuden tutustua Lapin geologiseen historiaan. Pienelle alueelle mahtuu pääpiirteittään kaikkea minkä avulla voidaan selittää mitä täällä on tapahtunut 10 000 vuotta sitten ja sitä ennen kun Suomeakin peittäneet valtavat jäämassat sulivat alueen päältä ja maa vapautui jäätiköiden puristuksesta. Kuten opastaulu toteaa – kokonaisuus selittää yksityiskohdat.

Tätä kirjaa tehdessäni, esittelen monet kohteet yksittäisinä nähtävyyksinä. Todellisuudessa hyvin monet kuruista, rotkoista ja kanjoneista liittyvät toisiinsa, muodostavat valtavia kokonaisuuksia. Toisistaan erilliset rotkot saatavat olla osa samaa satojen kilometrien mittaista muodostumaa, joka jatkuu läpi Suomen; rajalta rajalle, jatkuen edelleen naapurivaltioiden puolelle. Mutta yksittäistä, komeaa rotkoa tutkiessa tätä kokonaiskuvaa on hyvin vaikea hahmottaa.

Kivitunturin alueellakin on useita kuruja, rotkoja ja syviä uomia – esittelen kuitenkin vain komeimman. Mahtavan ja rotkomaisen jylhän railon, Pirunkurun. Polku nousee ylös ja laskeutuu alas valtavien petäjien varjossa. Portaita ja pitkospuita, jyrkänteitä ja notkoja, rakkaa ja kivisiä harjuja, vastaan tulee yhtä sun toista, Luojanluomalaavukin; pystyyn noussut, suuri kvartsiitti laatta. Sitten jylhenee entisestään, Pirunkurun ylittävä riippusilta näkyy edessä.

Tämä on loistava idea, liian harvoin Suomalaisten rotkojen yli on rakennettu siltaa. Mikä upea tunne kävellä huojuvaa riippusiltaa pitkin lähes 20 metriä syvän repaleisen kanjonin yli. Rotkon reunalla sinnittelevät vanhat kelopuut, vaan aikanaan on niidenkin kohtalo syöksyä kielekkeeltä alas ja murskautua kurun pohjaa peittävään kivikkoon. Rotko on jylhimmillään sillan kohdalla, mutta kuru jatkuu vielä pitkälle molempiin suuntiin. Railo on kapea ja seinämät aivan pystysuorat – Kivitunturin suojaisa ja kallioinen juoksuhauta, Vanhan kehnon piiloisa sola – Pirun pesäkolo.

Geologia - Pirunkuru on melko monimutkaiseen uomasysteemiin kuuluva, kokoomauoma, joka on kuluttanut rotkon kallioperän murroslinjaan. Uomaan päättyy joukko lieveuomia ja niiden vesien kokoomauomia. Kuru on vienyt sulamisvesiä jäätikön alle myös nunatakkivaiheessa ja sen jälkeen. Rinteellä on pari muutakin, mutta pienempää vastaavaa systeemiä.

Miten perille? Ajetaan Savukosken keskustasta tietä 956 noin 3,5 km Pelkosenniemen suuntaan. Oikealla olevan viitan mukaisesti käännytään Kivitunturiin. Jatketaan metsäautotietä 10 km, kunnes käännytään vasemmalle Hiihtomajalle. Loppumatka n. 1 km on kapeaa, talvisin auraamatonta tietä.